Péntek
Imre
"s
Mondd, amit nem várt senki"
Finta
Éva: A tékozlás genezise
Az
elmúlt harminc év egyik jellegzetessége a hazai és a határon
túli irodalmi műhelyek összefonódása. A folyóiratok, a
könyvkiadás és az egyéb műhelyek a pályázatok és a szellemi
innováció révén is cserélgetik, felkarolják a jelentkező
tehetségeket, és így bocsátják az egész magyar nyelvű közösség
nyilvánossága elé. Igaz, ez egyelőre egyoldalú, főként a honi
nyilvánosság által meghatározott folyamat, de vannak biztató
jelek arra is, hogy van kisugárzás visszafelé is kisebbségeink
nyelvi
megmaradása
érdekében.
Finta
Éva esetében ez az oda-vissza áramlás szerencsésen alakult. Első
magyarországi kötete, a Lét dicsérete anyaga még Beregszászon
született, de a kötet a Hatodik sípnál, egy budapesti-ungvári
kiadónál jelent meg. A Felsőmagyarország, a Bíbor miskolci
kiadók is adták ki könyvét, a 2013-as Örök partokat az Intermix
ungvári-budapesti kiadó jegyezte, ahogy idei kötetét szintén ez
a kiadó gondozta.
A
költőről elmondhatjuk, a kárpátaljai műhelyek kineveltje, Vári
Fábián László, Balla D. Károly, Berniczky Éva, Dupka György és
Nagy Zoltán Mihály után újabb nevet kell megjegyeznünk, aki
ebből a sokat kínlódott térségből indult. Annál is inkább,
mert a kilencvenes évek óta Magyarországon, Sárospatakon él, s
irodalmi tevékenységét e kettőség jegyében végezte,
alakította. Bár verseit régóta ismertem, számomra költészetének
jelentősége a Szapphó a szirten című kötetével vált
evidenssé. Pécsi Györgyi utószavában így ír róla: , Új
kötetében az antik görög hagyományokhoz fordul, e hagyomány
klasszikus tónusait és versformáit (különösen a sapphóit)
újítja föl, illetve honosítja a magyar költészeti
hagyományokhoz, illetve saját költői ouevre-jéhez. A hangsúlyos
antikos karakter azonban mégsem ural-
kodik
el, mert a magyar irodalmi hagyományoknak is meglepően gazdag
versformáit és nyelvi regiszterét szólaltatja meg a költő."
Csordás László, a kötet egyik kritikusa felemlíti a kötet
kidolgozottságát, egységességét, azt hogy a kötet anyaga egy év
alatt született. Szapphóban Finta Éva rokon lélekre lelt.
Akárhogy
is, meglehetősen ritka a módszer, amivel költőnk élt: az
azonosulásnak ezzel az irodalmi formájával. Egyébként én nem
aggódnék annyira azon, ahogy Csordás László teszi: hogy nem a
vers, a vers formája, mértéke a maradandó. A kettőt egymástól
nem lehet, nem is érdemes elválasztani. Finta Évának ez a
szapphói élmény inspiráció, ihlet, formai és tartalmi
bizonyítás. De nem csak az. Hanem női lényének felfedezése, a
női princípium érvényesülése, érvényesítése. Az a bizonyos
,villámfény női alakban" sok mást is meglát, észrevesz,
amit ez a távoli nemi-kulturális érintés felszakít benne.
Például a Háború című versben a női áldozatvállalást. A ,
Felfeszülő kicsi asszony/megszüli újra a törvényt/ osztódik
osztozik újfent/ erőszakosan vagy önként".
A
szülés, a születés drámája újra és újra végbemegy. Ám a
végletes megoldás, ha szála szakadna a világnak, mégis asszonyi
tettest hívna életre: ,ki méhéből bombát csináltat." Hogy
mennyire női hangoltságú e költészet, jól bizonyítja a Szapphó
a szirten című vers. Mert a titok, hogy a szapphói sors mit üzen
folyvást, ezt kell megfejteni... Ahogy a Lopják Európát című
vers sugallja. Az ,ócska szűz, a rusnya ribanc" a bika hátán
raboltatik el, ám a vénség jelei már nyilvánvalóak.
"Mit
nemz ami vén már?" — hangzik a kérdés? Az életképtelen
hölgyet már nem érdemes sajnálni sem. A Nyugat hanyatlása — a
spengleri gondolat — ebben a formában jelenik meg a versben. A
költő vállán érzi a nagyanya könnyű kezét, miként a Vállamon
még... című vers idézi fel, vagy a tragikus életű Silvia
Plath-ot hozza elébe a tenger.
Sok-sok
motívum tűnik fel a kötetben, amely ezt a tartalmi és formai
megújulást sugallja. A Szapphó a szírten valódi lelemény,
amelynek komoly szerepe van Finta Éva költői előrelépésében.
Ahogy írja az Alakzatok nélkülben: Elvesztem ma úgyis Ariadne
fonalát/
S
kilépek andalgó alakzataitokból ugyancsak."
És
most itt van az újabb, idei kötet, amely már szabadabb,
szerteágazóbb, céltudatosabb. Öt ciklusra oszlik a versanyag, s
ez is a tudatosabb szerkesztést mutatja. S feltűnő az is, ami már
a , Szapphó a szirt"-ben is megjelent, a versek dátumozása,
ami sajátos öndokumentációra utal.
A
Krónikás vallomása, az első ciklus számot vet a jelennel, ahol a
földi utazás zajlik. A Kiürülnek című vers azt a fájdalmat
szólaltatja meg, mely az otthoni állapotok láttán fakadt fel
benne. , Kiürülnek a házak, a kertek/ elnémulnak a nyelvek a
szavak". S még fájdalmasabb:" Kiürülnek a lélek
bőségkosarai". A nyelv a versekben él tovább. A szavak
gyűjtése, magyarázata kire marad?
Szaggatja
ékezeteit/ nyelvünk írott szavú világa" — sóhajt fel a
költő, és József Attila sorait és a nyelvemlékek varázsigéit
idézi fel a fogyatkozás, a sorvadás ellen. A ciklusban meghatározó
elem az elmúlás, a búcsúzás. Az Elmúlásaink ezt a kíméletlen
folyamatot érzékelteti.
"Kronoszt
rendesen táplálni kell/ fiait ledugni a torkán".
Megrendítő
a férje alakját idéző vers, az Imé, az ember. Kosztolányi
Halotti beszéde juthat eszünkbe, az , ilyen az ember, egyedüli
példány". Finta Éva éppen ezzel a kontraszttal él, a
művészek is meghalnak, megcélozva az , öröklétet", de mi
van a hozzá közel álló férfival, a férjjel, a ,nem tökéletes
emberrel", aki épp úgy kénytelen itt hagyni a múltját,
értékeit, jövőjét és jelenét. S ez mind eltűnéséből válik
nyilvánvalóvá, ami , feltárja, egymás mellé rendezi sorsa apró
mozaikkockáit".
S
ehhez képest minden más mellékes. , Minden öröklétnek szánt
vergődés sárba merül". És a dráma ezzel a lehangoló
mutatvánnyal ér véget: "lényege ott hever savakkal marva
testünk omladékaiban." Arany János feltámadása éppen
kivétel. "Amikor a nagyság akarta magát." A mesterséget
akarta, ami által az évfordulón ismét feltámadt.
Bertha
Zoltán köszöntése is annak a férfinek a szólítása, aki
túlélte a maga évfordulóit, és egészséges öntudattal nézhet
a tükörbe. A költő arra a gyermekre emlékezteti, aki a
"sosem-múló csodavárás" légkörében élt. S ha külső
és belső arc egyezik, akkor a jövőben sem kell tartania a
tükörtől. Finta Éva több versében is foglalkozik az idő
múlásával. A Krónikás vallomásának ez a jellemzője, azokat a
változásokat is megjeleníti, amelyek felforgatják a rendet, a ,
megsebzett látó eretnek" keze nyomán, amit nem tolerál a
hatalom. A változatlan női szerep - ,a nő csak szüljön
kurválkodjon" — annak ellenére fenntartja a világot, hogy a
felfordulás azt jelzi: , Új rend akar születni éppen. És ezt
semmi sem akadályozhatja meg. Felteszi a kérdést: "az ide
álmodott világ miért torz"? A ,kor gyermekeként" ő sem
tudja a maga elképzeléseit belevinni a kínálkozó , blondel"
keretbe. Mert a keret maga elfuserált.
Az
első ciklus után lassan feldereng a kötet váza,
gondolatií-érzelmi íve, a pusztulástól a megmaradásig. A Passió
sajátos szenvedéstörténet, az Angyaljárás a szakrális
érintése, a Dalolgatok a kísértések látlelete, s ez az izgalom
nyugszik el az Ami megmarad ciklusban.
A
depressziós hangulatok, a háború rémségei ellen mit adhat,
nyugalmat, nyugodt, feledtető álmot? Az Ólmos mély című vers
ezen a témán mereng el, s a védekező gyermek félelmén, aki az
anyaölben keres menedéket az ijesztő világ rémeivel szemben. S
ebben a ciklusban találunk több verset is, amit gyászmunkának is
nevezhetünk, hisz a költő társa, férje elvesztésének fájdalmát
igyekszik feldolgozni. A Hiába... a végső óráknak állít
emléket, amikor a beteg ember hazatért, hogy megadja magát a végső
kegyelemnek.
A
hazatérés: "abban az energiasávban haladva/melyben te már
magasan a tested fölött lebegtél/ az idő fölött lebegtél/
fölöttünk lebegtél".
A
végletes metaforák gördülése érzékelteti a riadalmat, amikor a
családi ház még néhány óráig volt a hazatérő beteg otthona.
S a kíséret csak az , elválás kapujáig" szólhat, s utána
már ,az az éjszaka volt végtelen csendünk/és utolsó békénk
egy végtelen háborúban". A végső stádium átélése, a
felkavaró riadalom, a belső könnyek patakzása zárja le a
kegyetlen időszakot. S az elszakadás fokozatai... A Tárgyak
lázadása ezt írja le, miként törnek el, zúzódnak szét a
,kedves tárgyak , s a visszatérő refrén ezt visszahangozza: , El
kell menniük tárgyaidnak." S hiába minden mentség, az
Odaítéltelek arról a feltartóztathatatlan folyamatról szól, ami
elszakítja a szálakat, s az önvád lelki traumáit sodorja elő:
"S
Te is kiestél mint az érett gesztenye múltad foglalatából."
S
a gyötrelem nem nyugszik: ,odaítéltelek a sakáloknak a hiénáknak
vicsorgó senkiknek/mert nem tudtalak már megmenteni magadtól. S
végül a Hátrahagyott az itt maradók keserveit próbálja
felmérni. S bár a vigasz is megszólal: "Magaddal vitted azt
is ami bánthat", a súlyos örökség tovább nyomasztja a
családtagokat: , Hátrahagytad asszonyod gyermekeid házad". A
végső konklúzió , az emlékőrzés etapjai nem a sírkertben, , A
szemgolyó mögött a halánték táján" zajlanak. (Három év
telt el)
A
Tudás helyettben a kétely kap helyet. , kiért harcolok magammal
magam ellen" — teszi fel a kérdést. S bár megnyugtató
közléssel igyekszik lezárni ezt a lelki megpróbáltatást, nem
lehet megkerülni, sem megspórolni a kínlódásokat. , Mert
fájdalommal érkezik és él az ember/ És fájdalommal búcsúzik/
ismerős kínjait vigyázza."
Finta
Éva megharcolta a maga küzdelmeit, s tisztességgel elbúcsúzott
párjától. Az Isten oltárán című versében talál némi
feloldást. A , halottfehér horizont?" titkai közt ott van a
pusztulás, s ismét a kérdés tolul fel: ,miért marad minden
titok/mikor a kép kitárva áll"? A Barátom gyógyulásáért,
a Porhó a lecsendesülés lelki állapotát közvetítik. Ezek a
mondatok a Porhóban az elnyugvást sejtetik: , Van megnyugvás és
sokan hisznek benne." Az utolsó vers, a Passió — a
szenvedéstörténet — formailag is szinte kalapácsütésszerű
sorokkal zárja le a végső talányokat: "feladatok
fejlődéstörténetek.../ a fejlődéstörténetek
szenvedéstörténetek."
Érdekes
az Angyaljárás című ciklus. Erről a szerző maga is ír: ,
Főszereplőim Angyalok. Nem kerestem őket, maguktól látogatnak.
Az utóbbi időben egyre gyakrabban vannak jelen írásaimban,
rejtetten vagy kiemelten. Kissé rejtélyes magyarázat ez, de a
szövegekből talán több is kiderül. Egyébként irodalmunk
angyalkultusza már több irodalomtörténész figyelmét is
felkeltette. Én csak részleteit idézem fel ennek az átfogó
jelenségnek. Kortárs irodalmunk egyik első alkotója volt Nemes
Nagy Ágnes, aki az angyali lényeket meghívta költészetébe.
Hernádi
Márta erről hosszú tanulmányt írt a Kortársban. Ahogy az angyal
közvetítő, hírnök, úgy Nemes Nagy Ágnes számára a vers vált
ilyen , közvetítővé". De találkozhatunk Kántás Balázs
ballonkabátos angyalával vagy Borbély Szilárdéval. S Csontos
János Angyaldekameronja szintén e különös szellemi lényekkel
incselkedik.
Kissé
talán csalódunk a fülszöveg bevezetőjében. A versekben
megjelenő szakralitás, ,angyalság" épp csak érinti az égi
szférákat. A Csetneki József képei alá írt sorok kapták az
Angyalmúmiák címet. A meghasadó képek teréből különös
lények kerülnek elő: , Csetneki angyali: szkafanderek/leányarcba
göngyölve, szétkent, eltorzult asszonyarcba rejtve." Itt más
a lényeg: a kép azt mutatja be, miként szövetkezik a tudatalatti
bűn , az angyal ellen". A Matl Péternek ajánlott Angyal is
sak játékos elemként idézi fel a szárnyas lények lehetséges
alakját, melyről csak a vers végén derül ki:
"Angyal
ez mégis — látom./Földi és éteri/ egyszerre mint az ember/ ki
sorsát szenvedi."
A
családját érő gyász megszülte a , fekete" verseket, az
Áldás azonban éppen az ellenkezője ennek a letargikus
hangulatnak. A leánya változó figuráját idéző kedves, gyengéd
szavak az útra bocsátás szép példáját adják. Az Angyalos
szinte gyermekvers meghittséggel hívogatja az égi vendéget, s ha
már senki sem vállalja: "angyalnak is el kell menni". A
Messzeségdal születésnapomra egy kis magánünnep, mely éppen
azzal lep meg: "A messzeség már itt van bennem." Ám a
telhetetlenség az ellenkezőjére változik a vers végén: "De
már nem vágyom lenni semmi -/ gyűjtő s ki mindenét elejti"
— A vágyak megmaradnak a földi perspektívában.
Az
utolsó két ciklus könnyedebb hangra vált. A környezet egy
álomjáték, , Csak könnyelmű legyecske légy", dünnyögi a
hárító mondatot, ami megvédi az ébredőt a gonosz hangoktól. A
tékozlás genezise is gyermeki játék a szavakkal. Egy
Dantéstöredék ismét férjét idézi meg, s az alvilági látogatás
kényszere egy halotti csókkal zárja le kapcsolatukat. A Gyógyírás
a ,vers gyógyít" interjú egyik motívumát bontja ki, amint
,balzsamos mázat ken rejtett sebekre".
A
megmaradás reményteli horizontja is feltűnik a kötet végén. A
Jönnek az egykori halottakat hívja elő, akik énjének mását
keresik. Ahogy írja: , Ki lennék én ha mégis/ valaki más
lehetnék". Ám ez a ,másulás" nem hozna semmi jót. Az a
másik lény ,tükörből rám vigyázna/ asztalomról zabálna",
felélné a költő életét. Épp ezért nem nyit ajtót,
"morzsázzon madarakkal/nem lakhatom halottal". Finta Éva
a tájversek mestere: egyik szép példája ennek az Őszelő. Az ősz
végi hangulatokból előtűnik a mulandóságon túli , örök ősz",
mely a tudat legmélyén ragyog fel. A Hiánydal remek szerelmes vers
az elhunyt férjhez, amikor a nem szűnő kapcsolatról vall a költő:
"A világ lábnyomoddal van tele/ Üveglapon az ujjlenyomatod"
— s a végkövetkeztetés: ,a víztükör a kedves arcát
szétrezgeti, csak: agyamban felejtett illatod/ ölelmeg olykor
felkelő napot —"
Az
Ülnék melletted hasonló metonímiát használ, milyen a várakozás
bűvöletében élve megtapasztalni a reménytelen idő múlását, a
visszatérés esélye nélkül. A Tebenned lenni vágytam ismét az
idő múlását panaszolja:"Minden kifut a végtelen múlásba"
A Legyen csend ismét az eltávozót siratja, a szétfoszlás
díszleteit idézve: vele játszani nem játékos időtöltés/ vele
játszani nem az időző feladat/ vele az eltűnés marad/ és csak
az elszakadás."
A
ciklus egyik záró pontja a Túléléseink című vers. Ismét az
eltávozott élettárs,férj, barát, a fel-feltűnő árny, az
együtt töltött évek emléke idéződik meg. Az öszszefonódás
kapcsai, amelyek a két személyt széttéphetetlenül összekötötték.
Te
vetted el, ami enyém volt előbb/ én vettem el mi lényeged talán/
és mégis: minden tűnő maradék/ kiteljesedve érkezik a révbe".
Igen,
ez a révbe érkezés, a kimentett érték mindenképpen megmarad.
Finta Éva nagy kísérlete sikerült: az együtt töltött idő, az
egymásért vállalt évek, a közös gondok -— nem mellesleg: a
szerelem — és a gyermekek egy tartalmas, változatos élet
eltörölhetetlen nyomai. Versek emlékművébe , faragta" férje
személyiségét a költő, maradandóbban, tartósabban, mint a
sírkerti kő vagy márványobeliszkek. Egy sokfelé tájékozódó,
mélyen vallomásos líra nyilatkozik meg a Tékozlás genezisében.
És
számomra az is elgondolkodtató, hogy a depoetizáltság
megnyilatkozásai közepette a Szapphó a szirten egy költői
reveláció, metapoétikai ellenforradalom, egy a görög
hagyományból merítő, tartós értékeket görgető, maradandó
megújulás. És a miénk is, hisz a görög hagyomány mélyen
beivódott irodalmunk közegébe. A Kárpátaljáról indult tehetség
ma egy kiteljesedő életmű újabb kötetével bizonyítja, hogy
költészetét a legjobbak közt érdemes számon tartani,
(Intermix
Kiadó, Ungvár-Budapest, 2018)
|