Minthogy január elsején született, még nem tudhatom, mit tartogat számára
a 2019. esztendő, de azt igen, hogy szorgalmasan rakosgatta a jeleket az út
szélére, hogy az őt követni szándékozók rátaláljanak a szavak dzsungelében.
Negyvenöt éve írja verseit, melyek 11 verseskötetben elosztva jelentek meg, s
megfejelte mindezt földijéről, a költő Sáfáry Lászlóról írott egyéni hangú
monográfiával. Otthon már kijárt neki egy életműdíj, és egy nívódíj az
Együtt-től, az itthoniak még adósok az elismeréssel, amit aztán ebben az
esztendőben a József Attila díjjal teljesítettek.. Ha díjak nélküli életének
volt is hiányérzete, nem korlátozta,
csakazértis írta verseit, mert nem tehetett mást, erre született. Summázva talán
ennyi lehet elmondani költői pályájáról, ám tudjuk: a lényeg mindig a
részletekben van elrejtve.
A tavalyi, a 2018-as év nagyon gazdag volt számára. Az angyalokkal üzent
első unokája, újból tanított, mert a szükség rákényszerítette, de örömét is
megtalálta benne. Különleges író-olvasó találkozója volt Zalaegerszegen és
Miskolcon, utóbbi helyen – részese voltam! - nemcsak megértett gondolatait
ünnepelték, azokat tovább is gondolták. Megjelent két új kötete az utóbbi évek
terméséből, s a daltulajdonos Dinnyés József elkészítette megzenésített
verseinek gyűjteményét. A Dalolgatok című CD-t Sárospatakon mutatták be, az
itteni szellemnek megfelelően nagy sikerrel és mérsékelt érdeklődéssel. Máskor
ennyi elismerés és ünneplés több évre elosztva jutott neki, most egyszerre kapta
a nyakába, de ez csak azt jelzi, hogy az univerzum kegyeiben tartja őt. Meg is
érdemli, hiszen új versei nagyszerű költői pályájának különleges pontjait
jelentik: az Ötkönyv tíz évig íródott, s annak árnyékában is születtek versek,
melyekből szinte észrevétlenül állt össze talán legszemélyesebb könyve, A
tékozlás genezise.
Ez utóbbi a Kárpátaljai Magyar Könyvek sorozat 275. darabjaként jelent
meg Ungvár és Budapest támogatásával. Már ez is fontos adalék róla: anyanyelve
tette őt a Szovjetunóban kárpátaljai magyar költővé, s majd négy évtizede
Magyarországon élve sem feledte gyökereit. Könnyen megtehette mindezt, hiszen
ott is, itt is öntörvényű, egyetemes költő volt, akit nem irányítottak sem
országhatárok, sem változó politikai rendszerek, sem irodalmi szekértáborok. Ez
is lehetne Ötkönyv, mert az öt ciklus egyenként tizennégy verse alázattal és
gördülékenyen sorakozott be az adott cikluscím alá, mintha eleve így tervezte
volna meg szerzőjük. Bizonyára van ebben is némi igazság. Az elme ugyanis akkor
is végzi mérnöki munkáját, amikor látszólag inaktív – írta könyvének hátlapján.
S lehetne a címe Angyaloskönyv is – a la Babits – mert, mint a korábbi Finta Éva
kötetekben, ott vannak ebben is a beregszászi szobrász-keramikus Horváth Anna
(angyalos) illusztrációi. Igaz, hogy mentora és barátnője már nem él, de az
évtizedekkel korábbi képek hangulatilag fontos kiegészítői a verseknek. Ennek
magyarázata egy hosszú barátság a múltban, sok-sok közös élmény a privát életben
és a kultúra fogyasztásában – indokolta mindezt Finta Éva a kötet hátlapján.
A tékozlás genezise kötetcím telitalálat, a frappáns címadás még mindig
nagy erénye a költőnek. Az elmúlt 10 esztendőt átfogó versek tékozlóak, mert
csak úgy, magasabb cél nélkül, spontán megszülettek, s mégis fontosak, mert egy
élet eredői. Emiatt Finta Éva maga is gondolatai naplószerű gyűjteményeként
tekint könyvére. Korábbi kötetek hagyományait folytatta a ciklusokkal, amivel az
olvasó dolgát megkönnyítette. A krónikás vallomása a kortárs siralma a pusztulás
miatt, a Passió annak részleteit rögzítette, az Angyaljárás és a Dalolgatok
ciklusok darabjaiban keresi mindazt, amibe a lírai én belefogózhat, hogy aztán
az utolsó ciklussal összegezzen: Ami megmaradhat.
A ciklusok azonban nem választják el egymástól mereven a verseket, a
gondolatok átjárnak, a költő megszülető kérdéseire válaszolnak, vagy éppen
egymással vitáznak.
Finta Éva éles és kritikus szemmel figyeli a világot, szűkebb és tágabb
környezetét, de az nem véletlen, hogy a kötetnyitó versben Kárpátalját siratja,
ahol a tragikus nyelvtörvény miatt
Kiürülnek a lélek bőségkosai
a kiskertek virágai elosonnak
viszik violás emlékeinket
a színekbe rejtett nyelv igézetét
átadják helyüket a pornak…
Kiürülnek
Széchenyi gondolatát a nyelvében élő magyarról kivetítette a
nyelvet magas szinten használó
költőkre, s így vált helyzetrajza halotti beszéddé általánosságban, és konkrétan
az elvesztett férj, Szabó István elsiratásává: Ímé az ember, aki VOLT, / és
LENNI talán a legtöbb, mivel kiváltság... (Ímé, az ember) Ám a költői én nem éri
be a veszteség felmérésével, felmutatja azokat az elnyert idővel és elnyert
szabadsággal teljes példákat is, melyek ebben a helyzetben is megszülettek. Ezt
hordozza a dr. Kováts Dániel születésnapjára írott verse:
Minden fosztogatásért lefokozásért megtörettetésért
Melyből szálegyenesen állt fel az ifjúi szellem
Melyből csaknem kiröpült a lélek büszke sasmadara
S azóta is ott köröz mementóként társként égi hasonmásként
És figyel mert a földi dolgok rendje bármikor
megzavarodhat.
Ó, semmi, gazdag évek
Mióta vállalkozott a költészetre – azaz az örömre - tudja:
írástudónak lenni egyféle kiváltság, és annál is több: sors, még ha nagy árat
fizet érte az, aki ezt magára vállalja:
tapló felett tüzet csiholsz
egy benzinkannán üldögél
minden szógyártó szenvedély
kirobbanó siker helyett
felperzseli az életed
Az írástudókra
Hogy ezt a költői hitvallását, azaz ars poétikáját nekem, irodalmi
társalgójának ajánlotta, nagy megtiszteltetés, köszönöm.
A Passió ciklus legfontosabb szereplője Szabó István: a címadó versben az
utolsó út stációinak felidézésével tudatosította, hogy a test és a lélek útja
egyszerre fejlődés- és szenvedéstörténet. S az elvesztett férj mellé
felsorakozik az elvesztett barát (Ma útra keltek a vadludak),
vagy a számomra oly kedves Martinák János emlékére írott sorok:
Ó, Isten
áldjon! És a hegedű
szálljon veled, vibráljon át a téren
az
időtlenbe, a megérkezésbe,
hol
fájdalomtalanná lett a lét!
Porhó
A kötet hátlapján a költő szólt arról is, hogy Főszereplőim Angyalok. Nem
kerestem őket, maguktól látogatnak. Az utóbbi időben egyre gyakrabban vannak
jelen írásaimban, rejtettem vagy kiemelten. Az Angyaljárás című ciklus őket
fogta össze. Az angyalok a Biblia és a wikipédia szerint
Isten teremtményei, Isten és az ember közötti szellemlények, akik több
mindenre képesek, mint az ember. Finta Éva költészetében ez a metafora
különleges szerepet kapott: a Mennybéli cirrogás részesei, az Advent hírnökei,
akik feltűnnek a festményeken (Angyalmúmiák,
Angyal), szentek üzenetét közvetítik (Bong Bingen), kiutat kínálnak a
magányból (Messzeségdal születésnapomra), az élet ajándékai:
picinyke rügyecském szerencsém
virágzó ágacskája fámnak
légy boldog légy tökéletes
a magad telességében kibontva
legyél, ami lehetni tudsz
ami belőled megszülethet!
Áldás
vagy közvetítők az univerzumban, akiktől kérni lehet:
Fiam táltos gyermek érik
szilaj kedvét tünde lángok
pörkölik rózsás virágok
s fogyó hold a bak jegyében.
Fogyó hold
És ez a metafora fog segíteni neki a búcsúban is, hiszen
Földi és éteri / egyszerre mint az ember / ki sorsát szenvedi (Angyal), bár ez a
feladat még ennyi év távlatából sem olyan egyszerű:
Meg kell majd szüljem a létedet
versekké ha majdan engeded
ha titkod kibontod még nekem.
Oltárodon
Finta Éva számára nem könnyű a mindennapi élet, de a költészet révén
elmenekülhet a maga teremtette világba:
Hóhérok közt dalolgatok
dünnyög velem kifosztott éden
még emlékszik rám ki vagyok
én nem tudom már csak megélem.
A népmesével indulok
ki a világba minden reggel
az út alattam nem fogy el
az éji álomból velem kel.
Bátor vagyok és álmodó
nem véd meg díj sem érdem engem
a tükör is csak játszogat
még tátong benne aki lettem.
Én még egységben élem meg
a létem mely akár egy dallam
megkomponált és végleges
hogy így legyek tagadhatatlan.
Dalolgatok
A lírai én önfeledtségét hordozza a Dalolgatok ciklus, mely a
kötet talán legszebb verseit tartalmazza, jóllehet ezek is telve vannak
kétséggel, szomorúsággal, mégis Gyógyírások. Humorral, kibeszéléssel, álommal,
megértéssel és megérzéssel ellensúlyozzák a racionális embert, akinek
mindennapos szerepeiben olyan sok a küzdelem: hol tigrisek hol farkasok közt /
ül a bárány (Fata-lista) s megteremtik számára az égi és földi menedéket:
Játszani járnak a kertembe a madárkák
égbeli küldöttek látogatása a röptük
itt szél szelídíti a nap melegét ahol állok
átfut a felhők égi dűnéire szállva
hoz nekem játszótársat a tél hidegéhez.
Váltás
Az utolsó ciklus, az Ami megmarad címűnek legtöbb darabja a Szabó
Istvánnal folytatott végtelen párbeszéd része, hogy aztán megállapíthassa:
Pedig csak önmagadba ásott emlék
a látomása. Ne háborodj
se meg, se rajta. Emlék. Porló kövek.
Porló kövek
Reményt sugalló az a felismerése, hogy a veszteségekben is
erő rejtezik, mert a világ fényeinkkel van tele...(Hiánydal), s az ember
egyediségében, a megtalált feladatban - a véges lét ellenére is
- ott rejlik a megújulás:
Vagyok, mint minden ember: egyszer
a végtelen spirálján vegyszer
génláncom titkos kód és fegyver
az időt vívom meg ezekkel.
Miként a nagy galaktikákban
elnémult jelrendszer a szájam
arcomat elmúlásra szántam
az idő végtelen tavában.
Kisded világ
A tékozlás genezise című kötet egyszerre folytatása és
megújítása Finta Éva eddigi költészetének. Változatlanul legfőbb témája az
ember, ám az évek múlásával, a személyes veszteségekkel az élet-halál
kettősségéből az utóbbi nagyobb súlyt kapott verseiben. Nagy bátorsággal azért
merészkedett ki a köztes tartományba, a metafizikai valóságba, hogy a realitások
szűkülő terét kitágítsa.
Bár a versek nagy részét első olvasóként korábban ismertem, a kötetben
mégis olyan egységgé álltak össze, ami számomra is meglepetés. A tékozlás
genezise darabjai azt bizonyítja, hogy Finta Éva költői életműve szerves, versei
összefüggnek egymással, mert mögöttük ugyanaz a lírai én található. A
látványosan kimunkált költői képek egyszerre hordozói a kitárulkozásnak és a
titoknak. A gondolatritmusra épülő szabadversek – melyet itt ritkán tört meg az
időmérték, vagy kötött strófaszerkezet –, mély gondolatiság, letisztult
filozófia hordozói. A természet gazdagsága itt is példatár számára, és időnkénti
játékosabb nyelvhasználatával is a magyar nyelv melletti elkötelezettségét húzza
alá. Bár minden költeménye egyféle önvallomás, ez a folyamat talán személyesebbé
is vált azáltal, hogy több a kötetben az ajánlás, mint ahogyan eddig
megszokhattuk. S ha a nagy mű
árnyékában ilyen kötet születhet, milyen lehet a nagy mű?
Az Ötkönyv az eddigi költői pálya csúcsa, annak megkoronázása. Benne
olyan tartalmi és formai magaslatokra jutott a költő, ahova kevesen tudják
játszva követni. Nem azért, mert érthetetlenek lennének a versei, hanem mert
olyan sok rétege van minden egyes darabjának, melynek megfejtésére kevés az
emberi élet. Igaz, sokat segít a költő annak, aki érzi-érti őt, de ez a
tudatosan megkomponált verseskötet nagy kihívás elé állítja olvasóját.
Az öt ciklusban öt konkrét személy: Legeza Ilona, Dobai Péter, Sylvia
Plath, Ted Hughes, Marie Sklodovska élettörténetét idézik meg a versek, akiket
nem árt ismerni a gondolatok követéséhez. A második réteget maga a költőnő
jelenti, emiatt Ködöböcz Gábor kettős portréknak nevezte a ciklusokat. Ám
olvasás közben az is kiderül, hogy újabb és újabb jelentések csatlakoznak az
elsődleges értelemhez, mert ennek a kötetnek az értelmezési tartomány nagyszerű
kiszélesedése a legnagyobb titka. Meg a formai újítás, hiszen a megszokott – és
a kötetben uralkodó - szabadversek mellett megjelentek Finta Éva költészetében
az esszéversek, ami a narráció lehetőségét az epika irányába tolta el, s
időnként a kötött formák is újra feltűntek. Ám ez a verselési, műfaji
sokszínűség nem öncélú, a gondolatok kibontását szolgálja.
Legeza Ili közös barátunk volt és marad, akit mindketten csodáltunk:
felnőttként elvesztette látását, de vakként is többet érzékelt a világból, mint
az átlag emberek többsége. Finta Éva számára többet is jelentett ennél, hiszen
gyermekkora nagy hatású tanára, Legeza Gizella váratlanul előbukkanó rokonaként
megidézte számára a boldog aranykort. Számára Legeza Ilona lett a szépség és a
túlélés bajnoka, akinek belső világának képei haláláig életének kincsei és
veszedelmei voltak. Legeza Ilona könyvtárosként a Szabó Ervin Könyvtár honlapján
futó könyvajánlásaival nem csak kollégái tájékoztató munkáját könnyítette meg,
remek összefoglalásaival életet lehelt több ezer
irodalmi alkotásba, az örök értékekbe. Finta Évának pedig – aki múzsává
írta – megteremtette annak a
lehetőségét, hogy modern ismeretterjesztőként összekapcsolja a művészeti ágakat
a tudománnyal, a filozófiát, a pszichológiát az irodalommal és a festészettel,
melynek színes példáit könnyű kézzel hívta meg egyre jobban elszürkülő
világunkba. Jól érzékelte, milyen nagy szükségünk van rájuk...
...Odafent a galaxisok nagy surrogással
Verik magukat az űr hasadékaiba
Idelent látó-vak egyaránt tapogatva halad
Neszezések képek érintés-mozdulatok
Térképére feszítve a külvilág
Látó-vak egyenlő eséllyel toporog
Az utca és az
utak elágazásaiban
Körben foglalat idegenség
Körben gesztenyeburok-élet
Csak mi kívülről nem mint a gesztenye
Mi kívülről letapogatva Braille-jal
A néma és vak világ érintéseiben
Két tépőzár közé szorulva
Kerülgetjük az eltévedt utakat
A kijelölt zugolyok barátságtalan gravitációját
Égi habokra hasalt angyalok árnyéka alatt.
Botorka
Dobai Péter a kortárs magyar irodalom jeles alakja. Érettségi
után tengerészként járta be a Földközi-, a Balti-, és az Északi-tengert, majd
olasz és filozófia szakos egyetemi végzettséget szerzett. Íróként, költőként,
dramaturgként színes életpályát járt be, s az olasz nyelv, Róma szerelmese.
Feleségével (Máriaság) együtt régi és bensőséges kapcsolat fűzi a lelki-társ
költőnkhöz, így hát nem véletlenül lett a második ciklus névadója és
megszólítottja. (Quo vadis Domine, Minden jónak hajó a vége) De talán éppen tőle
rugaszkodott legmesszebbre a lírai én, a kortárs alkotók (Horgas Eszter, Cseh
Tamás, Latinovits Zoltán) segítségével olyan tartományokba juthatott, amelyekben
önmaga kérdéseire is választ találhatott.
Most már én játszom a világgal
Meggyújtom és lekapcsolom
meggyújtom és lekapcsolom.
Ki néz be az ablakomon
ki néz be az ablakomon?…
A hegyen áll a horizont
onnan lököm le versemet
alábukik akár a nap
átlépi a határokat
nem úgy a fenyő meg a házak
ők nem mozdulnak sem a bokrok
a repkény is csak csordogálgat
zöld folyondár téglafalon
a repkény is csak letapad
akár a gondolat nyomán
a szavak és a mondatok.
Mozart is így mereng velem
míg felhőt gyújt a Requiem.
Hegyekre látok
Sylvia Plath a modern amerikai-, Ted Hughes az angol irodalom
reprezentánsa, házasságuk tragikus története inspirálta a harmadik és negyedik
ciklust. Ezekben a versekben sok az életrajzi adat, hiszen ők a magyarok előtt
kevésbé ismertek. A lírai én számára segítségükkel alkalom adódott kétségei és
félelmei kifejtésére. Szokásához híven nem ítélkezett, a tények felvillantásával
késztette olvasóit továbbgondolásra. Ám mindezek őt nem nyugtatták meg.
Mnemoszüne pillantásával átfed
Átfolyik rajtam a felejtés vize is
Mintha szememből dőlne a könny
S átvágna arcomon sós áradása
De nem – ez a fel nem tárás végtelenje
A bezárt lélek világában elrejtett örökkévalóság
Miért is idézzem fel a hiány tünékeny mosolyát
Nem kerül meg nem bújik elő
Mnemoszüne áll előtte rátapadt tenyerekkel
Nem adja nem engedi át
Vigyázz szól
Emlékeidben ott lapulnak az örömök is
Ha feltámad ízük
Ugyan hova lesznek eltékozold éveid
Hová az örömtelenség
Hova a remete lét
S lelked felszálló énekesmadara
Merre repül majd
Mikor nem hívják égtájak tenyerek…
Nem szabad az út az emlékezés felé
Halott örömidők halmozzák ösvényeit
Pedig az öröm mindig engem választana
Csak ne kéne emlékezni a fájdalomra.
Mnemoszüne pillantása
Az ötödik ciklus - Marie könyve – a kedvencem. Nemcsak azért,
mert én adtam kezébe a folyamatot elindító Eva Curie édesanyjáról írott könyvét.
Ifjú koromtól kedvenc hősöm, egyik példaképem Maria Sklodowska, akit Madam Curie
néven ismer a világ. Mai napig az egyetlen nő, aki kétszer is elnyerte a
Nobel-díjat. Bölcsészként természetesen nem erre aspiráltam, életpályája volt
rám nagy hatással... Finta Éva igazán ebben a ciklusában tette hangsúlyossá a
könyv legfontosabb alaptémáit: hogyan lehet az alkotó nő és az anyaság szerepét
összehangolni, milyen lehetőség jut a nőknek ebben a férfiközpontú világban,
milyen szerepük van a földhözragadt életben a magvas gondolatoknak, mennyire
örökök az esztétikai kategóriák?! Ez a rész már csak nagyívű esszéverseket
tartalmaz, de még ezekkel is csak részletekben juthatott el a lírai én mindenre
ki sem terjedő válaszokhoz.
… Az ember elszédül az örömök laza girlandjai alatt
ám ez a szédülés múlékony, orgonaillat, jázminillat
váltakozó virágzásillat
ami átfúrja a mellkas fehér porcelánját a szegycsont alatt
még apró foltot sem hagyva a jelenség nyomán
csak úgy átlehelődik a lüktető húscsomón
a vörös, száguldó csermelyeken
a vérereken, miként zöld fűben a kristály patakvíz
és viszi az élet megszerzett zsákmányát:
örömöt, erőt, telítettséget
hogy majd szétfusson, elcsillapodva
s patakvíz módján átitassa a környezőt:
szöveteket, sejteket, molekulákat, atomokat
azzal a tudással ízesítve a létezést
hogy lenni adomány
a várakozás felkészülésében hiszen már ott már ragyog a
megvalósulás
az ajándék, a jutalom...
Marie haldoklása
De ahogyan Marie-t a polóniumnak köszönhető látható sugárzás
már életében kiemelte a földi kisszerűségből, úgy emelte a költői én egy új
dimenzióba Marie Sklodowskát ezekkel a versekkel. Kései igazságszolgáltatásként
születésének 150. évfordulóján…
Az öt ciklus végére érve örömmel konstatálhatjuk, hogy ebben a Finta Éva
kötetben újból megjelent a poéta doctus, aki láthatatlan védőhálót feszített az
olvasó alá műveltségének egyedi és mégis univerzális elemeiből. Megjelent a
festő is, aki már régen nem gyakorolja ezt a mesterségét, de képi látásával,
gazdag színeivel új világokat fedeztetett fel velünk. S megjelent az ember, a
kíváncsi nő, aki éles kritikával és nagyfokú empátiával szemléli a körülötte
lévő világot. Mindezek összhangjából alakította ki új kötetét, amivel önmagának
is feladta a leckét: hogyan lehet továbbmenni ezután?!Hát ezen eltöprenghetsz
egy ideig, Barátném!
Az elmúlt 15 évben igazi és botcsinálta fintológusok nőttek ki a földből,
hogy értsék vagy félreértsék sorait, nincs már szükség a magamfajta műkedvelőre.
De kisunokáim grafomániás nagyanyjaként ezután sem fogok leszokni Finta Éva
élveboncolásáról, kapcsolatunk erre inspirál. Másfél évtizede alakuló
barátság-szimfóniánk mára igazi reneszánsz építménnyé vált: meghatározó pillérei
róla szóló alapkönyveim – Finta Éva negyedszázada, Éva könyve, Közös pontok a
számegyenesen -, melyeket a melléktémákkal, remélem, tovább színesítettem.
Mindezeket természetesen közös élményeink, személyiségének varázsa és versei
táplálják, ami engem is megemelt: írástudóvá tett, bár én nem élem azt a
szerepet, mint ő, csak játszom azt. Amikor ugyanis Finta Éva felcipelt a hátán a
Parnasszusra, szétnéztem, aztán faképnél hagytam, hogy visszatérjek saját
közegembe: az értéket kutató és közvetítő tanár szerepébe. De jó volt vele
szárnyalni és fennállása sorsfordító évfordulóján ezért az együtt megtett szép
útért így mondok köszönetet.
|